
Muuramen lukiossa kurssi toteutettiin niin, että yhdellä opetuskerralla selvitettiin yhtä ilmiötä ja opetuskerran runko noudatteli pääosin seuraavaa rakennetta:
A. Opiskelija esitteli jonkin käsiteltävään hasardiin liittyvän tapahtuman (case). Esittelyssä hän käytti apuna power point -esitystä (mm. Keynote) ja YouTuben videoita.
B. Asiaa syvennettiin opetuskeskustelulla.

Tässä esimerkki (tekijänä Peppiina Räisänen):
https://www.dropbox.com/s/z0wt2bfnahysifb/GE3%20Hasarditaulukko.pptx

Vaihtoehtoina oli neljä teemaa:
- Jokin ilmaston muutoksen ilmiö
- Jonkin alueen tulvat
- Seismisyyteen ja vulkanismiin liittyvät ilmiöt
- Kaivostoimintaan liittyvät riskit jonkin esimerkin kautta.
Töiden palauttamista varten luotiin Google driveen kurssikansiot jokaiselle opiskelijalle ja sitä varten, ne opiskelijat, joilla ei ennestään ollut, loivat itselleen g-mail-osoitteet. Koska iPadit olivat välillä muidenkin opiskelijoiden käytössä, osa opiskelijoista latasi käyttöönsä dropboxin töiden väliaikaista säilytystä varten.
Koska menetelmä oli vapaasti valittavissa, kurssilla esiityi seuraavien tapojen käyttöä:
- Työ tehtiin suoraan Google driveen
- Työ tehtiin jonkin appin avulla. Käyttöön valikoituivat Explain everything, Paces, Popplet ja Strip Designer.
Näistä kaksi jälkimmäistä appia olivat mielestäni tähän tehtävään sopivimmat.
Tässä esimerkkinä kaksi ilmastonmuutokseen liittyvää tuotosta. Kolmen kuvan sarjan on tehnyt Ville-Matias Lammi ja alemman kuvan Ville Sihvonen. Molemmat on tehty Strip Designer -appilla.
Kehitettävää:
- Töiden arviointiperusteet kannattaa tehdä hyvin selväksi, että tunnollisimmat uskaltavat tarttua uuteen välineeseen ja innokkaimmat etsivät tietoa tarpeeksi monipuolisesti.
- Ennen työtuntia voisi antaa kotiläksyksi rajata aiheen ja etsiä käytettävät lähteet, sillä työtunnilla kului nyt turhan paljon aikaa muuhun kuin varsinaiseen tekemiseen.
- Voisi tarkemmin rajata käytettävät välineet, jotta työ ohjautusi oikeaan suuntaan. Kuitenkin valinnan varaa kannattaisi olla.
- Olisi hyvä etukäteen tarkasti suunnitella töiden palautustapa, sillä nyt jotkut välineet eivät "keskustelleet" suoraan Google driven kanssa.
Hyvää:
- Tunnolliset ja hyvät opiskelijat joutuivat pois mukavuusalueeltaan, joka oppimisen kannalta on tärkeää.
- Heikommille tarjoutui mahdollisuus osoittaa osaamistaan muilla kuin perinteisillä menetelmillä.
- Posterien, sarjakuvien ja miellekarttojen arviointi on paljon vähemmän työllistävää kuin esimerkiksi perinteisten esseiden.
- Posteri, sarjakuva ja miellekartta esitystapana pakottavat opiskelijan etsimään aiheesta juuri sen kaikkein olennaisimman tiedon.
Niinpä uskallan suositella näitä menetelmiä muillekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti