Näytetään tekstit, joissa on tunniste koodaus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste koodaus. Näytä kaikki tekstit

lauantai 28. maaliskuuta 2015

Workflow: Aikajanat





Mobiililaitteiden käyttöön liittyvissä keskusteluissa törmää usein käsitteeseen workflow. Suora käännös on työnkulku, mutta TVT:n maailmassa sillä on erityinen merkitys, jossa luominen / tuottaminen yhdistyy tehokkuuden / voimaantumisen kautta osallistumiseen / jakamiseen.


AppStoresta ja muista sovelluskaupoista löytyy tuhansia ohjelmia, jotka hoitavat tietyn asian todella hyvin. Ne eivät kuitenkaan välttämättä toimi ihmisten tarpeiden mukaan, vaan hoitavat niistä vain osan. Niinpä onkin hyvä oppia yhdistelemään eri ohjelmia ja tarvittaessa jopa itsekin koodata sellainen. Etenkin pedagogista lisäarvoa toivovien on varauduttava siihen, että pelkkä tekniikka ei riitä, vaan sitä on osattava käsitellä mielekkäällä tavalla.


Edelliseen kirjoitukseeni tein aikajanan ThingLink-ohjelmalla. Sitä edelsi kuitenkin muutama vaihe, jotka ajattelin nyt kirjoittaa auki. Samalla tulin koodanneeksi ohjelman, joka tekee aikajanoja ns. mittatilaustyönä. Olkaapa hyvä, historian opettajat ja muut! :)



Workflow: Aikajanat



1. Hopscotch: Timeline Generator 1.0




Luo aikajana ohjelmalla Timeline Generator 1.0. Voit säätää useita parametrejä, kuten aloitusvuoden, jaksojen määrän ja vuosien välin. Myös piirroksen viivoja ja tekstin kokoa voi muuttaa. Ota lopuksi kuvankaappaus ("screenshot") näytöstä.


2. Photogene


Käytä ohjelmaa Photogene rajataksesi ("crop") kuvasta pelkän aikajanan. Voit lisätä kuvaan myös tehosteita (-> "Presets"), esim. Vintage ja Noir. Lopuksi tallenna valmis kuva kameran rullalle.


3. ThingLink


Kirjaudu ohjelmaan ThingLink (myös Facebook, Twitter ja Google+ -tunnukset käy). Valitse kuva ja lisää siihen haluamasi sisältö (tekstiä, kuvia, videoita) ja linkit. Tallenna ja jaa halutessasi sosiaalisessa mediassa.



P.S. iPadille löytyy myös Workflow-niminen ohjelma, jolla voi helposti automatisoida erilaisia mobiileja työnkulkuja.

https://itunes.apple.com/us/app/workflow-powerful-automation/id915249334?mt=8

lauantai 14. helmikuuta 2015

Matematiikka, kuvittele pyöreä koodaus!




Matematiikka on matematiikka. Näinhän se on. Mitä siitä? Yksi plus yksi on kaksi. Kyllä, kyllä. Paitsi että ei aina. Koko tietotekniikka perustuu binääriseen maailmaan. Ykkösiin ja nolliin. Ilman matematiikkaa ei olisi koneita, jotka laskevat miljoonia kertoja ihmistä nopeammin ja jotka suorittavat tuhansia käskyjä sekunnin sadasosassa.

Tietokoneet ja internet eivät olisi olemassa ilman matematiikkaa. Ei olisi myöskään koodausta. Ottaen huomioon, että koodaus on matemaattisen ajattelun tuotos, siitä ovat kiinnostuneet hyvin harvat matematiikan opettajat. Miksi näin? Eikö matematiikka tunnusta koodausta? Saako tuhlaajapoika palata kotiin? Miten on?

Pari tarinaa, ennen kuin mennään itse asiaan. Olen aina tehnyt matematiikan tehtävät kuuliaisesti peruskoulussa ja lukiossa. Silti on jäänyt sellainen kuva, että matematiikalla ei ole ollut kosketuspintaa elämääni. Jokin aika sitten olin valvomassa matematiikan YO-kirjoituksia ja selailin tehtävät läpi. Suurin osa tehtävistä oli yhtälönratkaisua ja muuta matematiikan peruskauraa. Vain muutama tehtävä oli sanallinen. Niistä mieleeni jäi etenkin boolijuoman sekoitussuhteiden laskeminen...Muitakin epäilyttäviä aiheita oli. :( Liikenneonnettomuuksien todennäköisyyden laskemisessa näin jo yritystä käyttää matematiikkaa yleishyödyllisiin tarkoituksiin.

Toinen muistikuva on matematiikan kokeista. Osaat asiat ja kaikki menee kohtuullisen hyvin. Kunnes tulee se viimeinen tehtävä. Tarvitseeko jokaisessa matematiikan kokeessa testata, onko luokassa sittenkin tuleva Einstein? Muiden oppilaiden kustannuksella? Häh? Ei ole ollut kiire takaisin koulunpenkille matematiikan luokkaan. Viimeksi näin vilauksen kyseisestä toimintaperiaatteesta oman poikani kokeessa. Hän on vasta toisella luokalla (!).

Viime aikoina matematiikka on saanut paljon työntöapua yllättäviltä tahoilta: Flipped Classroom ja Yksilöllisen oppimisen menetelmä. Käänteisessä luokkahuoneessa periaatteena on katsoa opettajan tekemä opetusvideo etukäteen kotona. Hyödyksi voi käyttää myös Khan Academyn ja Opetus-TV:n materiaaleja. Varsinaisessa tuntityöskentelyssä opettajalla on enemmän aikaa tukea tehtäviä rustaavia oppilaita. Yksilöllisen oppimisen menetelmässä taas jokainen pääsee etenemään omaa tahtiaan ja periaatteena on "mastery learning" eli eteenpäin mennään vasta kun aikaisemmat asiat hallitaan.

Minusta tuntuu, että matematiikassa on jotain oppiaineena, jonka takia kyseiset menetelmät istuvat siihen aika hyvin. Miten ne soveltuvat muihin oppiaineisiin, se jää nähtäväksi. Joka tapauksessa voidaan kyllä sanoa, että matematiikan rintamalla tapahtuu jotain uutta. Onko koodaus sitten matematiikalle jotain uutta myös? Siitä yritin ottaa selvää.

Täytyy myöntää, että olen humanisti, kielitieteilijä ja hieman sporttinen iPad-hullu. En siis mikään matemaatikko. Silti minusta oli hauska huomata, miten muutama hassu visuaalisen koodauksen palikka sai minut rakentelemaan ohjelmia, joilla matematiikkaa voisi havainnollistaa uudella tavalla. Ensin piirtelin erilaisia kulmia, sitten käytin toistorakenteita, kohta sainkin ajatuksen siitä, että ohjelmahan voisi piirtää minkälaisen kulmion tahansa, miten monta kertaa tahansa.

Hopscotch: eXecute 1.0

Toinen ohjelma on puhdasta yhteen- ja vähennyslaskua. Halusin ohjelman, jolla voi harjoitella taitojaan. Siinä voi valita luvut itse tai antaa koneen arpoa ne satunnaisesti. Palautetta tulee väärästä ja oikeasta vastauksesta. Näinkin yksinkertaisella tavalla voi päässälaskua pelillistää. Kaiken lisäksi tämän tekeminen oli oikeasti nopeaa, hauskaa ja helppoa!

Hopscotch: Add & Subtract 1.0

Antaako koodaus matematiikalle jotain, jota sillä ei jo olisi. Ei, mutta... Se antaa oppijalle mahdollisuuden testata käytännössä, miten asioille käy. Se on iso asia. Voit tietää kaiken matematiikasta, mutta jos et anna oppimiselle sen tarvitsemaa vapautta, se ei lennä. Näkisin mielelläni koodauksen mahdollistajana, joka antaisi jossakin lähitulevaisuudessa oppijalle sen omistajuuden tunteen, jolla matematiikka herää eloon ruususen unestaan.

P.S. Sain nuorena lahjaksi kirjan nimeltä Kuvittele pyöreä lehmä. Siinä opeteltiin matemaattista ajattelua. Sen jälkeen olen aina suhtautunut matemaatikkoihin vähintäänkin varauksella... ;)











torstai 8. tammikuuta 2015

Hopscotch - Piirrä minulle pikseli!



(Pixel Designer 2.1 https://c.gethopscotch.com/p/fe4ukw6

Uusi opetussuunnitelma julkaistiin pari viikkoa sitten. Koodaus tulee kouluihin aluksi ainakin käsitöiden ja matematiikan kautta. Mietin miten nämä aineet voitaisiin yhdistää koodaukseen. Sitten minulla välähti: pikseli.

Design-oppimiseen (kts. edellinen juttuni) kuuluu ainakin suunnittelu, tekeminen, tuotteen kehittäminen ja muotoilu. No sitä olen tehnyt viime aikoina Hopscotch-ohjelmalla koodatessani piirrosohjelmaa nimeltään Pixel Designer. Periaate on hyvin yksinkertainen: piirretään pieniä neliöitä, jotta muodostuisi kuva. Tein ohjelmasta ensin version 1.0. Siinä "tähtäintä" liikuteltiin iPadia kallistamalla ja väreinä olivat emoji-näppäimistöstä löytyneet neljä "pallukkaa": valkoinen, musta, sininen ja punainen. Testaustiimi (pojat 8-v ja 5-v) totesi, että tarvitaan nuolet tähtäimen ohjaamiseen ja värejä saisi olla enemmän. Niinpä tein version 2.0. Ja version 2.1, koska edelliseen oli jäänyt pieni bugi... ;) Tästäkin olen kehitellyt jo seuraavaa mallia, mutta annan asian vielä hautua. Tarkoitus olisi parantaa toiminnallisuutta ilman että ulkoasu kärsii. Tuntuu siltä, että elän jatkuvassa "betassa"... :)

Pixel Designer 2.1 sopii mainiosti ihan vaan piirtelyyn, mutta sillä voi myös suunnitella käsitöiden mallia vaikkapa ristipistoihin tai koristekuvioihin. Toisaalta ohjelma liittyy myös kuvataiteeseen ja kykyyn esittää asioita abstraktilla tavalla. Matematiikan osalta ohjelmassa on tietynlaista yksinkertaista viehätystä, joka saattaa vedota loogis-deduktiiviseen mieleen... ;)

Olen tehnyt Hopscotch-ohjelmalla joitakin pelejä, mutta itse pidän eniten open-ended / sandbox -tyyppisistä ohjelmista, joissa käyttäjä voi antaa enemmän kuin sen tekijä on osannut kuvitella. Kyse on kai mahdollistamisesta tai jonkinlaisesta potentiaalisen voiman valjastamisesta.

Voit kokeilla Pixel Designeria (linkki: https://c.gethopscotch.com/p/fe4ukw6) iPadin lisäksi myös iPhonella. Koodaamiseen tarvitset iPadia, mutta valmiin pelin/ohjelman suorittamiseen riittää iPhone, johon on ladattu Hopscotch AppStoresta (linkki: iTunes - Hopscotch).
















keskiviikko 17. joulukuuta 2014

Hopscotch: Käsitteen dynaaminen kuvaaminen - case Mindfulness



IMG_0243.PNG
Hopscotch-projekti: Mindfulness (https://c.gethopscotch.com/p/h75tria)


Joskus käsitteen, idean tai ilmiön selittäminen toiselle on haastavaa. Voin selittää asian tarkoin valituilla sanoilla huolellisesti, kiteytetysti, kristallinkirkkaasti. Toisaalta voin selittää ummet ja lammet käsitteen yhteyksistä ja taustasta, jotta sen merkitys nousisi paremmin esiin. Kuitenkin ymmärtäminen on viime kädessä kuulijan vastuulla. Kuten kiinalaisessa sananlaskussa todetaan: opettajasi voi avata oven, mutta sinun täytyy itse astua sisään (“Your teacher can open the door, but you must enter by yourself” - Chinese Proverb).


Kokeilin Hopscotch-koodausta tällä kertaa käsitteen kuvaamiseen. Otin käsittelyyn mindfulnessin (tietoisuustaidot), joka on noussut suosioon nyt myös Suomessa, jopa koulupiireissä. Käsitteen "isä", Jon Kabat-Zinn, on sanonut mindfulnessista seuraavasti:


"My working definition of it is the awareness that arises through paying attention on purpose in the present moment and non-judgmentally."


Hänen mukaansa kyse on siis tietoisuudesta, joka ilmenee kiinnittämällä huomiota tarkoituksella tähän hetkeen hyväksyvästi. Suomessa käytetäänkin myös nimitystä hyväksyvä, tietoinen läsnäolo.


Sain idean mindfulness-käsitteen kuvaamiseen Richard Burnettin pitämästä TED-puheesta, jossa hän kertoo tietoisuustaitojen tulosta koulumaailmaan. Siinä esitetään suurin piirtein samantyyppinen kaaviokuva käsitteestä. Hopscotchin etuna on, että nyt kuvaa voi tutkia ja käsitellä dynaamisesti (Hopscotch-projekti: Mindfulness https://c.gethopscotch.com/p/h75tria)


P.S. Käsitteen dynaaminen kuvaaminen (esim. Hopscotchilla) osoittaa oppijan asian ymmärrystä ja se voidaan ottaa osaksi oppimisen arviointia. 




Mindfulness in Schools: Richard Burnett at TEDxWhitechapel


Scoop.it - Mindfulness - Tietoisuustaidot



Blogijuttuja:
 


Tietoisuustaidot - NYT!

tommivilja.wordpress.com/2014/02/27/118/


Mindfulness - A B C - You & Me - 1 2 3





keskiviikko 19. marraskuuta 2014

Hopscotch-paja - Iloa oppimiseen kaikkialla



Pidin Iloa oppimiseen kaikkialla -seminaarissa kaksi Hopscotch-pajaa, joissa opettelimme koodausta ja pelien tekemistä. Osallistujia oli hyvin mukana ja intoa tuntui riittävän siinä määrin, että omia tuotoksia alkoi syntyä jo seminaarin aikana. Oli ilo huomata, kuinka opettajat lähtivät Hopscotch-koodaukseen mukaan ja esittivät myös useita kysymyksiä pajanpitäjälle.
 
Itselleni Jyväskylän "ILO"-päivät olivat monellakin tapaa ainutlaatuiset. Palasin takaisin opiskelukaupunkiini, mutta tällä kertaa vähän eri roolissa. Tutustuin JAMKin upeisiin tiloihin, kuuntelin asiantuntevia ja innostavia luennoitsijoita ja ehdin myös toisten pitämiin pajoihin, joissa sain uusia näkökulmia ja mahdollisuuden verkostoitumiseen.

Seminaarin järjestelyt sujuivat hienosti ja päivillä oli edelleen tuttu innostunut ja positiivinen henki. Mobiluckin porukat olivat vahvasti esillä ja oli mahtavaa huomata, miten ammatillinen puoli ja yliopisto olivat yhdessä luomassa tätä opetusalan huipputapahtumaa Jyväskylässä.

Ohessa vielä linkit Hopscotch-pajan Google Slides -esitykseen sekä kokeiluihin Pearltrees-ohjelmassa. Kiitos iloisista päivistä! :)

 











 
 





maanantai 13. lokakuuta 2014

Iloa oppimiseen koodaamalla!



https://c.gethopscotch.com/p/qaxegfp
(tästä linkistä pääset kuvan ohjelmaan, vaatii iPadin ja Hopscotchin)

Koodaaminen, ohjelmointi ja pelien tekeminen ovat nyt kovasti pinnalla. Koodaustunti (The Hour of Code) toi tämän 21. vuosisadan taidon suomalaisten opettajien laajempaan tietoisuuteen. Rovion ja Supercellin menestys on saanut myös koulut pohtimaan opetussuunnitelmien ja -tapojen tuomista tähän päivään. Koodaamisesta puhutaan jo nyt uutena luku- ja kirjoitustaitona (literacy). Kovaa vääntöä ollaan käyty kulissien takana siitä, mikä on oikeaa ohjelmointia ja mikä pelkkää "lelukieltä". Onko Scratch liian lapsellinen? Entä tappaako Python oppimishalut? En ota kantaa tähän keskusteluun muuten kuin sanomalla: "maailma on sekä että". 

Minua pyydettiin pitämään paja iPad-koodauksesta Iloa oppimiseen kaikkialla -tapahtumaan marraskuussa. Tutustumme siellä Hopscotch-ohjelmaan, joka sopii mielestäni hyvin kenelle tahansa koodauksesta kiinnostuneelle opettajalle. Sillä saa nopeasti jälkeä aikaan ja voi kokeilla ideoidensa toimivuutta saman tien käytännössä. 

Jos olet tulossa Iloa oppimiseen kaikkialla -seminaariin Jyväskylään, tervetuloa Hopscotch-pajaan oppimaan uutta. Tiedä vaikka koodauskärpänen puraisisi... ;)


Iloa oppimiseen kaikkialla
http://www.jamk.fi/fi/Koulutus/Ammatillinen-opettajakorkeakoulu/iloa/etusivu/


iTunes - Hopscotch
https://itunes.apple.com/fi/app/hopscotch-koodaamista-lapsille/id617098629?l=fi&mt=8

Hopscotch: Hour Of Code Screencast!
http://youtu.be/UH5CESyZ7So


Koodaustunti
http://koodaustunti.fi/

Koodi 2016
http://koodi2016.fi/

Maailma on koodaajien - Linda Liukas - Campus Helsinki 2014

Why top universities teach drag and drop programming
http://youtu.be/_Mwc1gc77dc