Hopscotch-projekti: Mindfulness (https://c.gethopscotch.com/p/h75tria)
Joskus käsitteen, idean tai ilmiön selittäminen toiselle on haastavaa. Voin selittää asian tarkoin valituilla sanoilla huolellisesti, kiteytetysti, kristallinkirkkaasti. Toisaalta voin selittää ummet ja lammet käsitteen yhteyksistä ja taustasta, jotta sen merkitys nousisi paremmin esiin. Kuitenkin ymmärtäminen on viime kädessä kuulijan vastuulla. Kuten kiinalaisessa sananlaskussa todetaan: opettajasi voi avata oven, mutta sinun täytyy itse astua sisään (“Your teacher can open the door, but you must enter by yourself” - Chinese Proverb).
Kokeilin Hopscotch-koodausta tällä kertaa käsitteen kuvaamiseen. Otin käsittelyyn mindfulnessin (tietoisuustaidot), joka on noussut suosioon nyt myös Suomessa, jopa koulupiireissä. Käsitteen "isä", Jon Kabat-Zinn, on sanonut mindfulnessista seuraavasti:
"My working definition of it is the awareness that arises through paying attention on purpose in the present moment and non-judgmentally."
Hänen mukaansa kyse on siis tietoisuudesta, joka ilmenee kiinnittämällä huomiota tarkoituksella tähän hetkeen hyväksyvästi. Suomessa käytetäänkin myös nimitystä hyväksyvä, tietoinen läsnäolo.
Sain idean mindfulness-käsitteen kuvaamiseen Richard Burnettin pitämästä TED-puheesta, jossa hän kertoo tietoisuustaitojen tulosta koulumaailmaan. Siinä esitetään suurin piirtein samantyyppinen kaaviokuva käsitteestä. Hopscotchin etuna on, että nyt kuvaa voi tutkia ja käsitellä dynaamisesti (Hopscotch-projekti: Mindfulness https://c.gethopscotch.com/p/h75tria)
P.S. Käsitteen dynaaminen kuvaaminen (esim. Hopscotchilla) osoittaa oppijan asian ymmärrystä ja se voidaan ottaa osaksi oppimisen arviointia.
Mindfulness in Schools: Richard Burnett at TEDxWhitechapel
Scoop.it - Mindfulness - Tietoisuustaidot
Blogijuttuja:
Tietoisuustaidot - NYT!
tommivilja.wordpress.com/2014/02/27/118/
Mindfulness - A B C - You & Me - 1 2 3
Läsnäolo 3.0
http://tommivilja.wordpress.com/2013/06/30/lasnaolo-3-0/
Tietoinen läsnäolo - dialogin toinen puoli
http://tommivilja.wordpress.com/2013/10/29/tietoinen-lasnaolo-dialogin-toinen-puoli/
http://tommivilja.wordpress.com/2013/06/30/lasnaolo-3-0/
Tietoinen läsnäolo - dialogin toinen puoli
http://tommivilja.wordpress.com/2013/10/29/tietoinen-lasnaolo-dialogin-toinen-puoli/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti