Kirjastonhoitaksi opiskeleva Riitta Vuorinen kertoi yleistä asiaa luokittelusta ja aineiston sijoittelusta. Tiedonhaun opatus liittyy Riitta Vuorisen ja vs. kirjastonjohtaja Marko Niskapohjan opinnäytetyön pedagogiseen osaan. Riitta ja Marko opiskelevat työn ohessa Itä-Suomen kirjastojen KIPA-koulutusta. Opinnoissa hyödynnetään mm. Moodlea ja Adobe Connectia.
Marko Niskapohja opasti Kaakkois-Suomen kirjastojen yhteisen tietokannan Kyytin käyttöä. Niskapohja selitti myös kirjastojen hakupalveluissa käytettävää Boolen operaattoreiden käyttöä. Google-hakuihin tottuneiden opiskelijoiden on tärkeää hahmottaa hakujen eriaisuus.
Alustuksen jälkeen opiskelijoille jaettiin tehtävät, joiden avulla he opiskelivat käytännössä aineistojen hakuja. Apuna jokaisella opiskelijilla oli koulun iPadit, joten heidän ei tarvinnut jonottaa yleisökoneille. Kouvolan kirjastoissa on yleisön käytettävissä sama Visitor-verkko kuin Kouvolan lukioissakin.
Lopuksi Marko Niskapohja piti loppukoosteen. Ensimmäisellä kerralla ryhmän koko oli 14 opiskelijaa. Sekin toimi, mutta seuraaviin opastushetkiin ryhmät jaettiin 7 opiskelijan ryhmiksi. Erityisesti pienellä ryhmällä opastus ja harjoitus toimi kolmessa vartissa. Jos käytettävissä on monessa lukiossa käytössä oleva 75 minuuttia, niin silloin olisi mahdollista tehdä enemmän harjoituksia. Malli on hyvä ja toimiva ja sitä voi suositella muuallakin käytettäväksi lukioiden ja kirjastojen yhteistyönä.
Tämä postaus on kirjoitettu ja kuvat on otettu jälkimmäisten ryhmien aikana iPadilla ja siinä olevalla Blogger-sovelluksella. Muuten se toimii hyvin, mutta kuvien kokoa ei sovelluksella voi korjata ja linkkejä täytyy korjailla läppärin avulla. Samoin kuvatekstit oli tehtävä läppärin avulla. Perustekstin kirjoittaminen kuitenkin sujuu hyvin Blogger-sovelluksella.
Marko Niskapohja opastaa Kyyti-järjestelmän ja Boolen operaattoreiden
käyttöön.
|
Riitta Vuorinen selitti kirjastojen yleistä luokitusjärjestelmää. |
Opiskelijat tekivät hakuja iPadin avulla Kyyti-järjestelmästä. |
Pienissä ryhmissä oli aikaa henkilökohtaiseen neuvontaan. |
Opettaja aukoi iPadit valmiiksi, jotta itse tiedonhakuun päästiin nopeasti
käsiksi.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti