Opiskelijat on ohjeistettu katsomaan kotona Opetus.tv sivuilta (Opetus.tv/MA2) seuraavan oppitunnin aiheeseen liittyvä video ja tekemään lisäksi muutama perustehtävä uudesta aiheesta. Opiskelijoille on jaettu alustava aikataulu ja heillä on käytössään myös tehtävien malliratkaisut koulun nettisivuilla. Oppitunnilla opiskelijat voivat halutessaan katsoa videoita uudelleen koulun iPadeillä ja tarkistaa tehtäviä malliratkaisujen avulla
Kokemuksia
Flipped calssroom –menetelmästä kolmen opiskeluviikon jälkeen
Toisen
opiskeluviikon aikana alkoi selvästi näkyä, että osa opiskelijoista ei pysynyt
mukana kurssin alustavassa aikataulussa. Ymmärsin, että opiskelijat eivät itse pysty
hahmottamaan, mitkä kirjan tehtävistä olisi hyvä ehtiä tekemään ja mitkä voi
tehdä, jos ehtii, vaan yrittävät tehdä kaikki tehtävät.
Annoin opiskelijoille avuksi listan, jossa jaottelin
kirjan tehtävät kolmeen kategoriaan:
Perustehtävät,
jotka jokaisen olisi hyvä tehdä
Vaativammat
tehtävät, joita voi tehdä niin paljon kuin ehtii
Vaikeat
tehtävät
Muistikaavat ja
toisen asteen yhtälön ratkaiseminen ovat kurssin MA2 tärkeimpiä asioita. Halusin
varmistaa, että jokainen on oppinut nämä asiat kunnolla. Siksi opiskelijan oli suoritettava pieni testi
näistä asioista ennen kuin sai luvan jatkaa eteenpäin.
Harmikseni
huomasin, että neuvojen kyseleminen toisilta opiskelijoilta väheni toisen ja
kolmannen opiskeluviikon aikana - syynä saattoi olla, että opiskelijat etenivät
hyvin eri tahdissa kurssin edetessä.
Yritin saada
opiskelijoita ryhmittymään luokkaan niin, että samassa vaiheessa olevat
muodostaisivat oman ryhmän, mutta en siinä täysin onnistunut.
Täytyy vielä
pohtia keinoja ryhmitellä opiskelijat oppitunnilla siten, että he saisivat
opiskeluunsa tukea myös toisilta opiskelijoilta. Toisaalta olisi hyvä, jos
samassa vaiheessa olevat opiskelijat muodostaisivat oman ryhmänsä, mutta
toisaalta taas hyvä opiskelija pystyisi neuvomaan heikompaa opiskelijaa.
Pitäisiköhän
ryhmässä olla siis muutama pidemmälle edistynyt opiskelija toistensa tukena ja
muutama hitaammin etenevä.
Tulevassa kolmannessa osassa esitellään palautekyselyn graafiset tulokset:
Palautekysely
12.10.2012
Kolmen
opiskeluviikon jälkeen opiskelijat vastasivat pieneen palautekyselyyn:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti