tiistai 18. joulukuuta 2012

Usein kysyttyjä kysymyksiä iPadeista opetuksessa

Mobiluck eli Mobiiliopetusteknologia lukiolaisen arjessa ja oppimisessa hankkeessa on saatu paljon kokemuksia tablet-laitteiden, meidän tapauksessa iPadien hyödyntämisestä lukion eri oppiaineiden opetuksessa, tiimioppimisessa, yrittäjyyskasvatuksessa, liikunnaopetuksessa, Flipped Classroom pedagogiikassa ja monessa muussa.
     Opettajien into on ollut suurta ja yhä suurempi osa lukioista on ymmärtänyt tablet-laitteiden mahdollisuuksia lukiossa. Saamme paljon kysymyksiä niin Facebookissa, livenä erilaisissa tilaisuuksissa ja myös sähköpostiin tupsahtelee viestejä. Koska verkoston lukiot ovat Kuopiosta, Muuramesta, Jyväskylästä, Kouvolasta, Mikkelistä ja Kauhavalta, voimme myös alueellisesti kattaa ja kiertää kertomassa kokemuksistamme.Koska viime aikoina on tullut samanlaisia kysymyksiä, tässä kaikille kiinnostuneille yhden verkoston jäsenen, Elimäen lukion rehtorin Kari Rajalan vastauksia yhteen sähköpostikyselyyn. 


1Oletteko Elimäellä asentaneet jonkin peruspaketin appseja opettajien omiin iPadeihin?


1. On asennettu. En muista tarkkaan, mutta turhia on joukossa ollut ja uusia on tullut.

Esityksessäni perjantailta (joka on monen dian osalta sama kuin hankkeemme esitys virtuaalikoulupäivillä) 
http://www.slideshare.net/KariRajala/verkkoope-2012 
sivulla 16 on kuvakaappaus hankepäällikkömme Timo Ilomäen koosten hyvistä appseista.





Kun katson omaa iPadiani, niin lisäisin siihen vielä seuraavia appseja:
  • Facebook
  • Tweetbot ja/tai Twitter
  • Snapseed (erittäin helppo kuvankäsittelyyn)
  • Flipboard (johon voi liittää FB- ja Twitter-tilin ja muita palveluita). Se taittaa niistä valmista lehtä.
  • Wordpress, jos kirjoittaa Wordpressin blogeja.
  • Numbers (taulukkolaskenta)
  • TuneIn (radiokanavat ympäri maailmaa)
  • booxTV (Ylen TV-kanava suorina - tai melkein eli noin minuutin viiveellä)
  • Yle Areenan iPad-versio
  • Podcastit (mahtava aarreaitta Ylen, BBC:n ym. podcasteihin)
  • Taloussanomat
  • iBooks tietysti ja sinne ainakin iPadin käyttöopas


2. Mitä appseja kielten opettajat käyttävät?


2. Kieltenopettajien ohjelmia em. esityksen diassa 22. Meillä esim. ruotsin opettaja äänitti suullisen kielitaidon kokeessa keskustelut Dragon-appsilla. Meidän ya-lukio ranskan ope on innostunut Pearltreesista. (Tosin meillä ei lukiossa ole nyt ranskan ryhmää) Ks. kirjoitus blogissa.
Lisäksi hän on tehnyt yläasteen Heureka-ryhmän (enemmän luonnontieteitä ja englantia) kanssa ylimääräisessä englannissa kirjaa Book Creatorilla.



3. Kenelle teillä kuuluu lebasalkun kautta tapahtuva appsien asennustyö: hoitaako sen joku koululla. vai kuuluuko se atk-yksikölle?
3

Minä olen perustyön tehnyt. Meillä kaupungin verkoista ja laitehankinnoista huolehtii kaupungin oma yhtiö KS-Tieto. Siltä ei mitään apua saa laitteille, jotka ei ole sen kautta hankkinut. Tietohallinnot pelkäävät yleensä Applen laitteita, koska eivät tunne niitä. Teillä voi saada ellei teillä ole joku ylikunnallinen yhtiö pyörittämässä tietohallintoa.


4. Eroavatko opiskelijakäytössä olevien iPadien appspaketit toisistaana? Mitkä appsit kuuluvat opiskelijoiden appspaketteihin?

4. Opiskelijoille on jaettu iPadit samalla perusvarustuksella.


5. Hankkiiko teillä kouu opettajien appsit vai maksavatko opettajat ne itse?


5. Meillä on hankkeessa rahaa maksullisten appsien hankintaan eli olemme ostaneet iTunesin lahjakortteja (saa esim. R-Kioskeista). Niissä on koodi, joka laitetaan iTunes-tiliin ja näin siellä on saldoa.

Olen tehnyt koululle yhden Apple ID:n koululle gmail-osoitteen avulla ilman luottokorttia.

Tein ensin yhden iPadin "master-laitteeksi". Otin siitä varmuuskopion iTunesiin (Mac Book Airille). Sitten Mac kiinni telakkaan ja siihen iPadit ja sitten "palautin" niihin masterin varmuuskopiot eli kloonasin samanlaisia iPadeja.

Opettajat tietävät iTunes-tilin salasanan eli voivat vetää myös maksullisia appseja. Jos yksittäisessä laitteessa, joka on samalla Apple ID:llä on Asetuksista valittu kohdasta iTunes Store ja App Store kohta Ohjelmat, niin yhden käyttäjän asentaessa uuden appsin, niin se ilmestyy automaattisesti toisenkin iPadiin. Jos tuo ärsyttää, niin uudet toiselle iPadille asennetut appsit löytyvät App Storesta alareunasta Ostetut ja sitten yläreunasta Ei tässä iPadissa. Sitten vai tökkimään pilven kuvista, niin appsit tulevat omalle laitteelle.

Sitten muuta käyttöönotosta:
1. Kun hankitte laitetta ja kilpailutatte laitehankintaa, niin liittäkää siihen myös laitteiden ylläpidon ja käytön peruskoulutus. Meidän hankkeemme ensimmäisessä osassa sen toteutti IlonaIT. Heillähän on omilla sivuillaan hyvää tukimateriaalia. http://ilonait.fi/ipadopetuksessa.html 
2. Hankkikaa ensin laitteet opettajille, antakaa heille peruskoulutus ja sitten ne omaan käyttöön.
3. Hankkikaa opettajille Wi-Fi 3G laitteet, jotta he voivat käyttää sitä muuallakin kuin langattomassa verkossa, koska sitä ei kaikkilla ole kotona. Sehän riippuu sitten kaupungista, kustantaako se liittymän (meillä ei). Jos saa tuollaisen laitteen, niin 5-10 e/kk liittymään ei mielestäni ole paljon.
4. Liikaa appseja ei kannata aluksi laittaa, sillä se hidastaa ylläpitoa.
5. Mitä enemmän laitteen ylläpitoa saa käyttäjälle, sen parempi.
6. Kannattaa kannustaa opettajia Facebookiin ja Twitteriin.

Katsoin, että oletkin jo FB:ssä Tablet-laitteet opetuksessa ryhmässä. Kannattaa liittyä myös

Kannattaa osallistua 
Kannattaa seurata seuraavia Scoop.it-koosteita
Unohtaa ei sovi tietysti Savonlinnan lyseon iPad-kokeilua http://mobileshanke.blogspot.fi/ 

T
Tietty kannattaa muistaa myös IlonaIT:n ylläpitämä http://eduforum.fi/ tablet-laitteiden käyttäjien tueksi.

Terveisin Kari Rajala

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti