Voionmaan lukion matematiikan ja fysiikan opettajan Sirpa Suontaustan ensimmäisen Flipped Classroom MAA2-kurssin loppuanalyysi on valmis postattavaksi.
Saman kurssin aiemmat postaukset vaiheittain:
Kokeilin Voionmaan lukion pitkän matematiikan kurssilla MA2
Flipped Classroom –menetelmää.
Kurssin aikana opiskelijat katsoivat kotona ennen oppituntia
aiheeseen liittyvän opetusvideon Opetus.tv sivustolta.
Oppitunnilla keskityttiin tehtävien tekemiseen ja opettaja
pystyi neuvomaan henkilökohtaisesti apua tarvitsevia.Videon sai katsoa
halutessaan myös uudelleen tunnilla koulun iPadillä. Opiskelijoilla oli käytössään myös tehtävien
malliratkaisut koulun nettisivuilla.
Kurssin arvosanojen keskiarvoksi tuli 6,92, mikä ei
juurikaan poikennut opiskelijoiden arvosanojen keskiarvosta kurssilla MA1 (
6,79 ).
Heikompia arvosanoja 4 – 6 tuli hieman vähemmän kuin
kurssilla MA1, mutta toisaalta parempien arvosanojen 8 – 10 määrä väheni
hieman. Tyypillisin arvosana kurssilla MA1 oli arvosana 6 ja kurssilla MA2
arvosana 7.
OPETTAJAN MIETTEITÄ KURSSISTA:
Positiivista:
Oppitunneilla vallitsi todella
rauhallinen ja rento tunnelma. Kaikki opiskelijat jaksoivat keskittyä hyvin
tehtävien tekemiseen, koska saivat apua joko opettajalta, toisilta
opiskelijoilta tai malliratkaisuista, joita he pystyivät tunnin aikana
selaamaan iPadien avulla.
Työrauha pysyi hyvänä, koska
kukaan ei turhautunut siihen, ettei pääse tehtävässä eteenpäin.
Tuntien aikana ehtii laskea paljon
enemmän tehtäviä kuin aikaisemmin.
Videoita voi katsoa kotona
silloin, kun opiskelijalle itselleen parhaiten sopii ja oma vireystila on sopiva. Videoita tai osaa
videosta voi katsoa myös yhä uudelleen niin monta kertaa kuin haluaa.
Opiskelija voi edetä omaan
tahtiinsa ja siirtyä uuteen asiaan vasta, kun hallitsee edellisen asian.
Opettajajohtoisessa opetuksessa
on jaksettava kuunnella juuri silloin, kun opettaja selittää, vaikka olisit
miten väsynyt.
Oma vastuu opiskelusta kasvaa,
opitaan aktiivisesti itse selvittelemään asioita.
Koulussamme on paljon
urheilijoita, jotka joutuvat olemaan leireillä, kilpailumatkoilla,
harjoituksissa, fysioterapeutilla jne. oppituntien aikana. He pysyvät silti
hyvin mukana kurssilla, koska saavat ”opetusta” myös kotona.
Oma vastuu opiskelusta kasvaa ja
opiskeluun pitää panostaa enemmän kuin opettajajohtoisessa menetelmässä.
Itsenäinen opiskelu ei välttämättä suju, jos opiskelijan motivaatio opiskella pitkää
matematiikkaa ei ole kohdallaan ja hänen taitonsa ovat heikohkot.
Varsinkin ensimmäisen vuoden
opiskelija saattaa vielä pohtia vaihtamista lyhyelle matematiikalle ja saattaa
siksi luovuttaa helpommin, koska ei
jaksa panostaa opiskeluun riittävästi.
Tällaiselle opiskelijalle olisi
helpompaa istua passiivisena opettajajohtoisilla tunneilla ja hänelle saattaisi
sieltä jäädä jopa joitain asioita paremmin mieleenkin.
OPISKELIJOIDEN LOPPUPALAUTE
23 vastaajaa:
8 OPISKELIJAA haluaisi palata normaaliin
opetukseen ( = 35 % )
Opiskelijoiden perusteluja:
- kurssi
antoi liian paljon itsenäistä työskentelyä
- videot
olivat ihan mukavia, mutta olisin mieluummin tykännyt normaalista opetuksesta
- tunnilla
opetus on parempi kuin videot
15 OPISKELIJAA haluaisi jatkaa flipped classroom
–menetelmällä ( = 65 % )
Opiskelijoiden perusteluja:
- tehtävien
tekemiseen sai tunnilla hyvin apua
- paljon
rennompi tapa opiskella
- videot
motivoivat opiskelemaan kotonakin aktiivisemmin
- videoita
pystyi katsomaan tunnilla uudelleen
- motivoi
opiskelemaan asiat tarkemmin ja huolellisemmin, koska vastuu omasta opiskelusta
on itsellä
- luokassa
oli helpompi ja rauhallisempi opiskella, koska kaikki eivät huudelleet
opettajaa auttamaan vaan laskivat hiljaisesti
- videoista
oppi hyvin, jos jaksoi kuunnella
- pystyy
tekemään enemmän eikä vaivu horrokseen, jos opettaja kertoisi jotain
- videoista
on apua, kun on paljon poissa tunneilta
- pitää
olla omatoiminen muuten jää jälkeen, mutta hyvä kurssi
- opin
paljon enemmän kuin edellisellä kurssilla
- videoista
voi kerrata myös kokeeseen
- MA2-kurssilla
tuli tehtyä tehtäviä paljon enemmän kuin MA1
- sai
mennä omaan tahtiin ja pystyi keskittymään itselle vaikeampiin asioihin
paremmin ja kauemmin
Yhteenvetoa kurssin arvioinnista:
YHTEENVETOA KURSSIN ARVIOINNISTA
Kurssin MA2 arvosanojen keskiarvoksi tuli 6,92 ja samojen
opiskelijoiden arvosanojen keskiarvo kurssilla MA1 oli 6,79.
Tyypillisin arvosana kurssilla MA2 oli 7 ja kurssilla MA1
tyypillisin arvosana oli 6 .
Arvosanan 4 – 6 sai 8
opiskelijaa kurssilla MA2 ja 13 opiskelijaa kurssilla MA1.
Arvosanan 8 – 10 sai
7 opiskelijaa kurssilla MA2 ja 10 opiskelijaa kurssilla MA1.
arvosana
|
MA1
|
MA2
|
4 - 6
|
13
|
8
|
7
|
2
|
10
|
8 - 10
|
10
|
7
|
Arvosanajakaumat kursseilta MAA1 ja MAA2
Opiskelijoiden arvosanan muutos kursseilla MAA1 ja MAA2
Työ Flipped Classroom -kokeilun parissa jatkuu jo uudella MAA2- kurssilla. Kiitokset Sirpalle todella syvällisestä otteesta kurssin dokumentoinnissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti