Tämän ongelman takia
matematiikan opetusta AC.ssä on jouduttu räätälöimään eri tavoin. Jos
opetusta lähetetään luokasta, voidaan opettajan taulutyöskentelyä kuvata
AC:hen lähetettäväksi. Opettajan kirjoittama teksti voidaan lähettää
myös dokumenttikameran avulla. Yksi etänä toimiva opettaja on hankkinut
käyttöönsä piirtopöydän laskujen esittämistä varten.
Matematiikan ryhmäkursseilla aloittaessani minulla ei ollut juurikaan
kokemusta AC:n piirto-ominaisuuksista eikä käytössäni ollut muitakaan
teknisiä välineitä. Päätin kokeilla iPadin Adobe Connect-appsia ja
kosketusnäyttökynää ensi töikseni, meillä sattui olemaan mobiilihanke
juuri silloin hyvässä vauhdissa ja uusia iPadin käyttötapoja etsittiin.
IPadin AC-sovellusta on helppo oppia käyttämään, jos on tottunut
AC-käyttäjä. Samat toiminnot löytyvät, mutta käytännön syistä näkymän
vasemmassa reunassa olevasta pystypalkista. Koska tarvitsen
opetustilanteessa sekä mikkiä että kuulokkeita (jotka eivät sovellu
iPAdille), turvaudun kaikumisen estämiseksi käyttämään läppäriä iPadin
rinnalla. Tällöin suljen iPadin oman mikin ja kaiuttimet ja puhun koneen
kautta. Hallinnoin AC.tä koneeltani ja kirjoittelen laskuja iPadin
kosketusnäytölltä. Puhe ja siihen liittyvä toisaalta esitettävä lasku
lienevät tulleen ulos suunnilleen samassa tahdissa, ainakaan kukaan
opiskelijoista ei ole rohjennut mainita asiasta.
IPadin
kosketusnäyttö toimii kohtuullisesti tarkoituksessani ja laskut
ilmestyvät AC:hen ilman näkyvää haparointia. Selektiivisyydessä on
pientä ongelmaa: aina kaikki viivat eivät "tallennu" näytölle
haluamallani tavalla vaan tekstiä täytyy parsia jälkikäteen. Tämä
johtunee siitä, että kosketusnäyttö reagoi nimenomaan kosketuksiin.
Ipadia käytettäessä täytyy opetella hiukan lennokkaampi kirjoitustapa ja
nostaa kynä näytöltä useammin.
Ison taulun kanssa
työskentelemään tottuneelle opettajalle iPadin kosketusnäyttö antaa aika
pienen reviirin hengentuotteiden esittelyyn. Tässä opettaja oppii
itsekin kohtuullisuutta. Aivan kaikkia laskuja ei iPadilla kannata
alkaa esittää. Parhaiten välineelle sopivat esimerkit ovat jokseenkin
ytimekkäitä. Pitkien todistusten esittämiseen kannattaa
verkko-opetuksessa miettiä muita tapoja.
Muutamia kertoja
ongelmia aiheutti se, että iPad ei pysynyt langattomassa verkossa ja
akuutissa tilanteessa oli päädyttävä suunnitelmaan b eli
hiiripiirtämiseen kannettavalla, joka ei todellakaan ole
käyttäjäystävällisin tapa esittää matematiikkaa julkisesti!
Muutamasta ongelmasta huolimatta aion jatkaa kokeilujani. On tarkoitus
kokeilla esimerkiksi laskujen esivalmistelua ja käyttää AC:ta vain
niiden kypsentämiseen eli omilla merkinnöillä täydentämiseen.
Saara Kotkaranta
Otavan Opisto
Otavan Opisto
Matematiikan oppimiseen riittää kolme "työkalua": tarpeeksi hyvä lähdeteos + kunnolliset malliratkaisut, kirjoitusvälineet ja keskittymiskyky. Yleensä aina ensimmäinen puuttuu tai on kehno ja viimeksi mainittu puolestaan hankalin saavuttaa.
VastaaPoistaOlen tehnyt sivuainegradun matematiikasta.
Kiitos Saara tästä esittelystä! Itse olen käyttänyt AC:ssa piirtoalustaa. Se toimii ihan kohtuullisesti, tosin uskon että suurimmat vaikeudet AC:n whiteboardin käytössä liittyvät sen itsensä huonoon laatuun/tarkkuuuteen.
VastaaPoistaTästä kirjoituksesta tuli mieleen, että oletko jo kertonut täällä iPadin ShowMe-sovelluksen käyttökokemuksista matematiikan etäopetuksessa. Se vaikutti oikein näppärältä. Sitä ajattelin itse kokeilla sitten, kun saan iPadin käyttööni.
Elimäen lukion opiskelijan ShowMe:n testauksia matematiikassa. Sehän yksinkertainen käyttää. Ainut ongelma on, että siinä on vain yksi sivu esitystä kohti, kun ExplainEverythingissä niitä on rajattomasti.
VastaaPoistahttp://www.showme.com/search/?q=Rikkokiri
Iso kiitos tuosta ExplainEverything-vinkistä! Olen sen varmaan joskus kuullut, mutta ihan oli päässyt unohtumaan.
Poistahttp://www.youtube.com/user/Rikkokiri/videos?view=0.
PoistaTuossa siis saman opiskelijan kokeiluja ExplainEverythingillä.
Poista