torstai 27. syyskuuta 2012

iPadin kameraominaisuuden ja Facebookin yhdistäminen

1. jaksossa kokeilin molemmissa biologian 3. kursseissa kaupunkiekologian opetuksessa seuraavaa ideaa:

Perustin kurssille suljetun facebook-ryhmän ja lähetin opiskelijoille wilman kautta facebook-linkin ryhmään. Opiskelijat menivät sitten netissä ko. linkin sivulle ja laittoivat  minulle pyynnön päästä ryhmään. Kun facebook-ryhmän luo, siinä pitää olla kaksi jäsentä: itse ryhmän tekijänä ja sitten siihen voi laittaa jonkun opettajakollegansa, jonka voi poistaa myöhemmin, jos haluaa/jos kollega haluaa. Kun ryhmän tekee tällä tavalla ja lähettää linkin opiskelijoille, ei opiskelijoita tarvitse ottaa facebook-kavereikseen. En myöskään edellyttänyt, että kaikilla opiskelijoilla piti olla facebook- tili, koska työ tehtiin ryhmissä. Riitti, että yhdellä ryhmästä se tili oli.

Sitten lähetin opiskelijat 3-4 hengen ryhmissä ulos ottamaan valokuvia iPadeilla. Ohjeistuksena oli, että kuvien piti ilmentää kaupunkiekosysteemin tyypillisiä piirteitä. Aikaa kuvien ottamiseen meni puolisen tuntia. Sitten takaisin luokkaan, iPadin Facebookin oman appsin kautta kirjautuminen kurssin sivulle ja kuvien lisääminen iPadin kamerarullasta ryhmän sivulle sekä tekstien lisäämistä ja muiden kuvien tykkäämistä ja kommentointia.

Opiskelijat olivat hyvin innoissaan ja keksivät tosi luovia kuvaideoita. Ja samalla opiskeltava asia opittiin huomaamatta siinä sivussa :) Kurssin sivulla on vierailtu kuvia katsomassa ja kommentoimassa vielä tällä viikollakin, vaikka työ tehtiin jo jakson alussa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti