sunnuntai 30. syyskuuta 2012

iPad vai iMac?

En tiedä, onko tämä sovelias areena pohtia iPadin käyttöä ja ominaisuuksia hieman kriittisemmin. Tällä blogisivustolla saa lukea vain iPadin positiivisista käyttöominaisuuksista ja onnistuneista opetustilannekuvauksista. Joskus toisen epäonnistunut tunti voi auttaa toista opettajaa. Ei tee ainakaan samoja virheitä. Tällainen kriittisempi asenne ei kuitenkaan vie pohjaa pois onnistuneilta iPad opetuskäytössä -tunneilta. Päinvastoin! Monipuoliset kokemuskuvaukset auttavat meitä kaikkia.

Monilla tasoilla iPadin ohjelmistot ja niiden käyttömahdollisuudet ovat heikommat kuin esimerkiksi iMacillä. Isolla näytöllä saa paremman kokonaiskuvan ja valittavat toiminnot ovat luonnollisesti monipuolisemmat sekä ohjelmistojen että niiden laajuuden suhteen. Tässä pieni esimerkki: Olen tänä syksynä opetellut tekemään tuntimuistiinpanopohjia Prezi-alustalle. Sain muuten vinkin pojaltani, joka oli saanut opastusta Atk-gurulta Ylisen Jannelta. Muistiinpanopohjia on valittavana useita kaksiulotteisesta 3D-näkymään. Toiveikkaana latasin iPadille Prezin rinnakkaisohjelman, mutta sain kokea pettymyksen. Prezi-diaesityksen tekeminen ei onnistu edelleenkään iPadillä, sillä sen avulla voi vain näyttää muistiinpanot. Siihenkin tarvitaan vielä iPadiin sopiva vga-liitin (Toivottavasti termi oli oikein?), joka muuten on erilainen kuin läppärissä. Lisäksi vanhat datatykit eivät edelleenkään "puhu mackieltä", joten koko hieno slide-esitys voi kaatua siihen.

Tästä kaikesta yhteenvetona voin todeta, että www.prezi.com -alustalla tehtävät muistiinpanot ovat mukavaa vaihtelua vanhojen PowerPointtien sijaan. Ongelmana on tosiaan se, että iPad Prezi Viewer ohjelmalla voi vain näyttää ja muokata valmista muistiinpanorunkoa. Monissa tapauksissa iPadin ohjelmat ovat suppeampia  kuin varsinaisella tietokoneella, joka on sinänsä harmi.

Mutta en ole aina näin kriittinen, vaikka opetankin filosofiaa. Olen onnistuneesti käyttänyt iPadia liikunnassa varsin perinteisesti. Tanssiharjoitusten videointi ja välitön katselu onnistuu nopeasti. Välitön palaute auttaa korjaamaan epätarkkoja tai virheellisiä liikkeitä. Tässä jaksossa aion ottaa iPadit psykologian tunneille. Tarkoituksena on käyttää niitä verkossa olevien persoonallisuustestien tekemiseen ja tiedonhakuun. Ei siis mitään uutta innovaatiota, vaan ihan perinteistä käyttöä.

Tämän kirjoitti Jaana Välimäki (jaanavee lyhyemmin), jonka opetusskaalaan kuuluvat liikunta, terveystieto, psykologia ja filosofia. Olen muuten ikuinen Mac-ihminen. Ensimmäinen tietokoneeni oli noin 40 cm korkea "Pönttö-Mac", jossa taisi olla 9 tai 11 tuuman pieni mustavalkonäyttö.


2 kommenttia:

  1. Erityisesti pitäisi jakaa kaikissa kehittämis- ja kokeiluhankkeissa juuri näitä kokemuksia: mikä meni pieleen, mikä epäonnistui. Siksi pilotteja tehdään. Perin inhimillistähän se on, että kerrotaan vain onnistumiset.

    iPadit ovat hyviä joissain, huonoja joissain. Se on selkeä tosiasia. Olisikin tärkeää haravoida, missä ne ovat hyviä ja sitten jakaa tätä tietoutta muille opettajille, ettei jokaisen tarvitse itse kokeilla. Tätä ihmetteli Helsingissä juuri eilen eräs opeporukka. Heille tupsahtaa iPadeja kokeiluun, mutta ei mitään vihjettä, mitä sillä kannattaa tehdä.

    VastaaPoista
  2. Suosittelen hesalaisille verkottumista, thats it, esimerkkejä on jo paljon, samoin koulutusta tarjolla

    VastaaPoista