torstai 8. joulukuuta 2011

iPad käyttöraportteja opiskelijoilta

Kuopion klassillinen lukio:
Laitan kolme suoraa lainausta palautteista tähän, mutta muutoin referoin 30 opiskelijan palautetta seuraavasti:
1. Nopea tiedon haun väline
2. Pääsin nopeasti omaan Wilmaan
3. Oppituntitallenteet olivat tarkkoja, mutta joskus kestivät streemautua pitkään (echo palvelu)
4. Toimi hyvin koulun langattomassa verkossa, jos oli kuuluvuutta.
5. Muistiinpanojen tekeminen helppoa, mutta ei tullut tehtyä paljon, koska kone oli luovutettava pois viikon kokeilun jälkeen.
5. Hyvä pelikone ja viihdekone esim facebook.

(Timolle ja hankeraporttiin säästän kaikki, jos tarvetta.)

Opiskelija 1
Kiitos, että sain iPadin käyttööni, oli mielenkiintoista kokeilla sitä.
Koulussa siitä oli paljon hyötyä hallituksenkin puolesta. Esimerkiksi välitunnilla sai helposti katsottua tärkeitä yhteystietoja ilman sadan vuoden jonotusta tietokoneelle. Oli kätevää, kun pääsi nopeasti tarkistamaan asioita internetistä myös tunneilla. Muistiinpanot olivat kätevät tehdä laitteeseen ja ne sai helposti lähetettyä sähköpostiin. Muistamista helpotti nauhoitukset ja mahdollisuus lisätä kuvia muistiinpanoihin. Myös kirjat olivat todella kivoja.
Laitteen käyttömahdollisuuksia pienensi kuitenkin verkon rajallisuus Koulussa esimerkiksi wlan verkko ei kata koko koulua. Lisäksi kotona laitteesta ei oikein ollut iloa, sillä meillä ei edes ole mahdollisuutta saada wlan-verkkoa. (On kysytty palveluntarjoajilta...) En myöskään usko, että sim-kortilla saatavasta internetistä olisi kaikkialla iloa. Osasta ohjelmista oli vielä huomattavassa niiden kehittymättömyys. Esimerkiksi MS wordia vastaava ohjelma ei houkutellut käyttämään sitä valittavien muokkaustyökalujen suppeuden takia. TITE:n työt eivät sillä olisi onnistuneet.
iPadeihin voisi hommata graafiset laskimet, (jotka maksaisivat hieman,) niin niitä voisi käyttää matematiikankin tunneilla.

Opiskelija 2
Käytin ipadia tunneilla muistiinpanojen tekoon ja tiedon hakemiseen.
Mielestäni ipad oli kätevä käyttää ja hieman harjoittelun jälkeen sillä sai myös tehtyä muistiinpanot tehokkaasti.
Tuntitallenteiden laatu oli myös hyvä ipadillä.
Unelmatilannehan olisi jos tulevaisuudessa koulukirjatki saisi ladattua netin kautta ipadilla ja näin ei tarvitsisi kantaa kirjoja.. :)

Opiskelija3
Minulla oli i-pad käytössä noin kuukauden toisen jakson aikana pitkän matikan ja latinan ryhmien kautta. Pidin sitä mukana koulussa ja kotona, mutta opiskelun apuna sitä käytin vain koulussa.
Latinassa tabletista oli suuri apu, sillä kaikkiin kirjasarjan tehtäviin löytyy vastaukset netistä. I-padin avulla oli näppärä käydä tarkistamassa vastaukset heti, kun tehtävät oli tehty, eikä tarkistaminen jäänyt "roikkumaan", kun tietokonetta ei tarvinnut erikseen etsiä sitä varten. Suoritin latinan kurssin itsenäisesti, ja tuntui, että nopeasti käytettävissä oleva netti tehosti työskentelyäni, kun asiat täytyi tehdä täysin omalla ajalla.
Matikassa kävin katsomassa joitakin tallenteita, ja ne olivat tarkkoja ja hyviä, sitten kun suostuivat toimimaan. Tabletti jumittui välillä, kun sillä yritti esim. katsoa videota, ja sen nopeus ja toimiminen vaihteli myös sen mukaan, missä päin koulua sitä yritti käyttää. Luokan nurkassa, ikkunan vieressä toiminta oli kaikista heikointa, mutta pääasiassa varsinkin tavallinen nettisurffailu oli nopeaa.
Reaaliaineissa ja kielissä käytin i-padia pari kertaa tiedon etsimiseen. Kielissä tabletti oli enemmänkin hauska tapa katsella vaikka kuvia kappaleessa puhutuista paikoista, esim. saksan tunnilla katsoin kuvia Itävallasta. Yhteiskuntaopissa tabletista oli suurin hyöty, koska siinä seurataan paljon ajankohtaisia asioita, ja oli hyvä päästä lukemaan lehtiä, esim. Taloussanomia Euroopan talous -esitelmää varten, tai katselemaan pörssitaulukoita samalla kun opettaja puhui niistä.
Vapaa-ajalla ja välitunneilla saatoin surffailla i-padillä netissä, esim. facebookissa. Mitään omia asetuksia en laitteeseen tehnyt, sillä kaikki mitä käytän löytyy omalta kotiläppäriltäni. Mielestäni parasta tabletissa oli sen näppäryys niin mukana kuljettamisessa kuin nettiin menemisessäkin, esim. oman seuraavan jakson lukujärjestyksen pääsi tarkistamaan heti, eikä haitannut, vaikkei ollut muistanut tulostaa sitä. Sen akku kuitenkin tyhjeni aika nopeasti, jos sitä käytti paljon, ja vaikka se oli hyvä lisä kursseilla, en kokenut, että sain siitä mitään suurta etua muihin verrattuna. Se toi kyllä vaihtelua ja motivoi helppoudellaan hyödyntämään kaikkea netistä löytyvää, mitä muuten ei ehkä tulisi tehtyä. Laite oli muutenkin helppokäyttöinen, ja siinä oli hauskoja toimintoja, kuten kamera :).

Raporttia antoi:
Jukka Sormunen

sunnuntai 4. joulukuuta 2011

Mobiiliopetusteknologia lukiolaisen arjessa ja oppimisessa


Mobiluck - Mobiiliopetusteknologia lukiolaisen arjessa ja oppimisessa on kuuden lukion Opetushallituksen oppimisympäristöhanke, jossa kehitetään iPadien käyttöä urheilulukiolaisten valmennuksessa, tiimioppimisessa ja yrittäjyyskasvatuksessa, ilmiöpohjaisessa oppimisessa sekä luokkaopetuksessa.


Mukana olevat lukiot: 

Elimäen lukio, Kouvola; Kauhavan lukio, Kuopion klassillinen lukio, Muuramen lukio Otavan nettilukio, Voionmaan lukio, Jyväskylä. 

Tavoitteet: 

 1. Urheilulukion opiskelijoiden opiskelun tukemista mobiiliteknologian keinoin.

 2. Projekti- ja tiimioppimisen sekä ilmiöpohjaisen oppimisen mallia mobiiliteknologian hyödyntämisen keinoin

3. Mobiiliteknologian käyttöä lukion oppiaineissa

4. Lukioiden verkostomaista kehittämistoimintaa mobiiliteknologian sekä sosiaalisen median hyödyntämisen avulla

Lisäksi uusina teemoina ovat jatkohankkeen kautta ovat Flipped classroom, lisätty todellisuus (Augmented reality), pelillisyys sekä urheiluteknologia


Hanke jatkuu vuoteen 2015. 

Yhteystiedot: 

Mobiluck -koordinaattori / Voionmaan lukio:
Timo Ilomäki, timo.ilomaki [at) jao.fi; 0403414825, @ilotimo

Elimäen lukio:
Rehtori Kari Rajala, kari.rajala[at]kouvola.fi , @karirajala

Kauhavan lukio:
Rehtori Toni Uusimäki, toni.uusimaki [at] kauhava.fi @citdon

Kuopion klassillinen lukio:
Rehtori Jukka Sormunen, jukka.sormunen [at] kuopio.fi  @sormuju

Muuramen lukio: 
Rehtori Aki Puustinen, aki.puustinen [at] edu.muurame.fi @apuustin

Otavan Nettilukio: 
Koordinaattori Sari Jaaranen, sari.jaaranen [at] otavanopisto.fi @sarijaaranen