tiistai 22. tammikuuta 2013

Pelillistäminen (gamification) ja peliteoria lukion johtamisessa

Lukion johtamistapaan voi hivuttaa pelimekaniikan ja pelillisyyden elementtejä. Vaikka kyseessä ei olekaan varsinainen pelaaminen,voi lukion toimintakulttuurissa hyödyntää samoja innostamisen, ilon, yhteisöllisyyden ja opiskelijoiden osallistamisen muotoja.

Olemme käyttäneet tavoitteellisuutta henkilöstön kanssa laatiessamme yhdessä strategiaa. Yhteisen vision ja arvojen myötä työstä on tullut tavoitteellisempaa. Tavoitteita mitataan kahvihuoneen seinällä olevilla mittareilla, jotka ovat kaikkien näkyvillä. Se saattaa myös lisätä kilvoittelua, kun kaikki näkevät toistensa tekemät vierailut ja työelämäkontaktit, pedagogiset kokeilut,opiskelijoiden tekemät aloitteet sekä hanketyön.

Opettajien viikkopalaveri on nimetty ”Onnistumisten palaveriksi”, jonka tavoitteena luoda positiivisia onnistumisia ja hyödyntää positiivisuuden psykologiaa. Asiat jotka käydään läpi palaverissa, tulevat myös onnistumaan jos uskomme ja luotamme siihen itse.Jos jokin asia menee pieleen, pyrimme oppimaan virheistä ja ”mokat” ovat myös eräänlainen yhteisön käytevoima. Pyrimme suhtautumaan virheisiin huumorilla ja sallien.

Opiskelijoiden eli ”asiakkaiden”suuntaan pelillisyys ilmenee mm. seuraavalla tavalla. Jaksojen vaihtuessa onaina koko lukion yhteinen jaksotapaaminen nimeltä ”Välikohtaus”. Kohtaamisen järjestelyvastuu on kiertävä ja siihen osallistuvat ykköset, kakkoset, abit,tutorit, opettajat ja oppilaskunta. Sisältö on sinänsä vapaa, mutta ohjelmaa tulee olla 15 min ajan ja sen tulee olla rentouttavaa, hauskaa ja yhteisöllistä – ei tiedottavaa.Lopuksi rehtori palkitsee jakson hyvän teon. Palkittava voi olla opiskelija,opiskelijajoukko tai opettaja. Oletamme tämän lisäävän hyviä tekoja yhteisössämme.

Lukioon kuulumisen tunnetta lisää runsas opiskelijoiden runsas osallistaminen lukion toimintaan (tiimit, opettajainkokoukset, vanhempainkerho,lukion vuosittaiset tapahtumat). Viimeksi opiskelijat saivat nimetä lukionluokat uudelleen. Informaation ja neuvojen kysyminen lukion Facebookin kautta lisää opiskelijoiden omistajuutta ja joukkoistaa ongelmanratkaisua. Viimeksi kysyimme ohjeita, vinkkejä ja neuvoja tiimi- ja projektiluokan kalustukseen.
Aki Puustinen, rehtori
Muuramen lukio

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lähetä kommentti